НАЧАСНІ ВИКЛИКИ БЕЗПЕЦІ У БАСЕЙНІ ЧОРНОГО МОРЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/msd/2024.2/01Ключові слова:
Чорноморський басейн, безпека, анексія, свобода судноплавства, автоматизовані інформаційні системи, MarineTraffic, AISАнотація
Події останнього десятиліття є яскравим індикатором гібридизації традиційних форм військового протистояння. Сьогодні серед форвардів в просуванні політики ескалації конфліктів та агресивного зовнішньополітичного курсу перебуває російська федерація (рф), оскільки починаючи з замаху на анексію Кримського півострову у 2014 році та військового вторгнення в Україну у 2022 тактика і стратегія її дій по відношенню до незалежних територій суміжних держав стає дедалі прогнозованою. Особливе занепокоєння таким станом речей у автора викликає ситуація у басейні Чорного моря, де викрито численні факти нехтування нормами міжнародного права у сфері використання морського простору, зокрема, глобального принципу свободи судноплавства. Автором висвітлено основні ініційовані чи спровоковані російською стороною події та чинники, що створили загрози глобальній та регіональній безпеці й зазначено на невідворотних наслідках таких дій. Шляхом акцентування на деяких кількісних показниках завданої росією шкоди подано висновок про неприпустимість нехтування загальноприйнятими правилами безпеки судноплавства. На підставі висвітлених в статті фактів та ознак порушення країною-агресором правил експлуатації створених в інтересах безпеки на морі автоматизованих інформаційних систем, охарактеризовано можливі варіанти правової оцінки таких діянь в межах кримінального законодавства України. Наведено перелік основоположних нормативних актів міжнародного права у сфері використання моря, зазначено на праві мирного проходження через територіальне море всіх суден та зауважено на низькій релевантності окремих загальноприйнятих конвенцій і угод внаслідок безкарного перешкоджання росією судноплавству задля завдання шкоди економічним інтересам України. Згадано про основні інститути-гаранти безпеки: НАТО, ЄС, ОЧЕС, а також сформовані пропозиції щодо ключових кроків до поліпшення безпекової ситуації в Чорноморському басейні.
Посилання
Smokov, S.M., Horoshko, V.V., Korniienko, M.V., Medvedenko, S.V. Rule of Law as a Principle of Criminal Procedure (on materials of the European Court of Human Rights). Pakistan Journal of Criminology, 2022. 14(3), pp. 37–46.
Веб-ресурс: французька новинна радіостанція RFI. Українське зерно та продовольча криза: що змінилося за рік війни. URL: https://www.rfi.fr/uk/%D1%82%D0%B5%D0%B3/%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D1%83%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B0 (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: Офіційне видання Інституту Чорноморських стратегічних досліджень BlackSeaNews. Безпекові ризики в Чорному та Азовському морях у 2021 році. URL: https://www.blackseanews.net/ read/178604# (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: офіційне видання Центру оборонних стратегій. Проблеми безпеки та свободи судноплавства в Чорному й Азовському морях, листопад 2021. URL: https://defence.org.ua/wp-content/uploads/doslidzhennya/CDS-Problemy-bezpeky-ta-svobody-sudnoplavstva-ukr.pdf (дата звернення: 07.04.2024).
Плешко Е. А. Російський GPS-спуфінг як загроза безпеці судноплавства. Аналітичний часопис «Чорноморська безпека» № 2(34) 2019 р. С. 33–39. URL: https://geostrategy.org.ua/chornomorska-bezpeka/chornomorska-bezpeka-no-2-34-2019/840 (дата звернення: 11.04.2024).
Дмитриченко І. В. Міжнародне морське право : методичні вказівки. Миколаїв: НУК, 2012. 86 c. URL: https://rep.nuos.edu.ua/server/ api/core/bitstreams/07394c07-0a00-4623-8837-6fe5e82972d4/content (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: SHIPS.COM.UA. Що таке АІС? URL: https://www.ships. com.ua/ais/ (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційна агенція «Центр журналістських розслідувань». Як Росія приписує собі у MarineTraffic вкрадені судна. URL: https://www.youtube.com/watch?v=VLsD1MjyMic (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційна агенція «Центр журналістських розслідувань». Як Росія легалізує крадіжку українських судів у MarineTraffic. URL: https://investigator.org.ua/investigations/237840/ (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Ukrainian Shipping Magazine. Рф підробила дані AIS понад 80 суден, аби порушувати санкції. URL: https://usm.media/rf-pidrobyla-dani-ais-ponad-80-suden-aby-poruszuvaty-sankciji/ (дата звернення: 24.06.2024).
Веб-ресурс: Front news. Зростання загрози: Росія заважає GPS-зв’язку кораблів у водах Румунії. URL: https://frontnews.eu/ua/news/ details/67009 (дата звернення: 10.04.2024).
Веб-ресурс: Укрінформ. Росія «глушить» сигнал GPS у Криму, що загрожує цивільній авіації. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-crimea/2668923-rosia-glusitsignali-gps-u-krimu-so-zagrozue-civilnij-aviacii.html (дата звернення: 11.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційне агентство УНІАН. В атаках на GPS суден у Чорному морі ймовірний «російський слід». URL: https://www.unian.ua/world/2078349-v-atakah-na-gps-suden-u-chornomu-mori-ymovirniyrosiyskiy-slid-zmi.html (дата звернення: 11.04.2024).
Веб-ресурс: сайт громадського об’єднанян «Український мілітарний центр» MILITARNYI. «Перекриття» Керченської протоки: Росія не сповістила через NAVTEX. URL: https://mil.in.ua/uk/news/perekryttyakerchenskoyi-protoky-rosiya-ne-spovistyla-cherez-navtex/ (дата звернення: 10.04.2024).
Кримінальний кодекс України: Закон України від 05.04.2001 р. № 2341-ІІІ. Редакція від 05.10.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2341-14#Text (дата звернення: 10.04.2024).
Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки морського судноплавства 1988 року, ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 17.12.1993 р. № 3735-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_220#Text (дата звернення: 10.04.2024).
Статут Організації Чорноморського економічного співробітництва, ратифіковано Законом України від 19.03.1999 р. № 526-XIV, редакція від 25.06.2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_009#Text (дата звернення: 10.04.2024).