CURRENT SAFETY CHALLENGES IN THE BLACK SEA BASIN
DOI:
https://doi.org/10.32782/msd/2024.2/01Keywords:
Black Sea Basin, Security, Annexation, Freedom of Navigation, Automated Information Systems, MarineTraffic, AISAbstract
The events of the last decade are a vivid indicator of the hybridization of traditional forms of military confrontation. Today, the Russian Federation (RF) is among the frontrunners in promoting the policy of escalation of conflicts and an aggressive foreign policy course, since starting with the attempted annexation of the Crimean Peninsula in 2014 and the military invasion of Ukraine in 2022, the tactics and strategy of its actions in relation to the independent territories of neighboring states have become increasingly predictable. The author is particularly concerned about this state of affairs in the Black Sea basin, where numerous facts of disregard for the norms of international law in the use of maritime space, in particular, the global principle of freedom of navigation, have been exposed. The author highlighted the main events and factors initiated or provoked by the Russian side that created threats to global and regional security and indicated the inevitable consequences of such actions. By focusing on some quantitative indicators of the damage caused by Russia, a conclusion is presented on the inadmissibility of neglecting the generally accepted rules of shipping safety. Based on the facts and signs of violations by the aggressor country of the rules of operation of automated information systems created in the interests of safety at sea, described in the article, possible options for legal assessment of such acts within the criminal legislation of Ukraine are described. The list of fundamental normative acts of international law in the field of sea use is given, the right of peaceful passage through the territorial sea of all ships is indicated, and the low relevance of certain generally accepted conventions and agreements is noted due to Russia's impunity in obstructing shipping in order to harm the economic interests of Ukraine. The main security guarantor institutions: NATO, EU, BSEC were mentioned, as well as proposals were made regarding key steps to improve the security situation in the Black Sea basin.
References
Smokov, S.M., Horoshko, V.V., Korniienko, M.V., Medvedenko, S.V. Rule of Law as a Principle of Criminal Procedure (on materials of the European Court of Human Rights). Pakistan Journal of Criminology, 2022. 14(3), pp. 37–46.
Веб-ресурс: французька новинна радіостанція RFI. Українське зерно та продовольча криза: що змінилося за рік війни. URL: https://www.rfi.fr/uk/%D1%82%D0%B5%D0%B3/%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D1%83%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B0 (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: Офіційне видання Інституту Чорноморських стратегічних досліджень BlackSeaNews. Безпекові ризики в Чорному та Азовському морях у 2021 році. URL: https://www.blackseanews.net/ read/178604# (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: офіційне видання Центру оборонних стратегій. Проблеми безпеки та свободи судноплавства в Чорному й Азовському морях, листопад 2021. URL: https://defence.org.ua/wp-content/uploads/doslidzhennya/CDS-Problemy-bezpeky-ta-svobody-sudnoplavstva-ukr.pdf (дата звернення: 07.04.2024).
Плешко Е. А. Російський GPS-спуфінг як загроза безпеці судноплавства. Аналітичний часопис «Чорноморська безпека» № 2(34) 2019 р. С. 33–39. URL: https://geostrategy.org.ua/chornomorska-bezpeka/chornomorska-bezpeka-no-2-34-2019/840 (дата звернення: 11.04.2024).
Дмитриченко І. В. Міжнародне морське право : методичні вказівки. Миколаїв: НУК, 2012. 86 c. URL: https://rep.nuos.edu.ua/server/ api/core/bitstreams/07394c07-0a00-4623-8837-6fe5e82972d4/content (дата звернення: 07.04.2024).
Веб-ресурс: SHIPS.COM.UA. Що таке АІС? URL: https://www.ships. com.ua/ais/ (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційна агенція «Центр журналістських розслідувань». Як Росія приписує собі у MarineTraffic вкрадені судна. URL: https://www.youtube.com/watch?v=VLsD1MjyMic (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційна агенція «Центр журналістських розслідувань». Як Росія легалізує крадіжку українських судів у MarineTraffic. URL: https://investigator.org.ua/investigations/237840/ (дата звернення: 08.04.2024).
Веб-ресурс: Ukrainian Shipping Magazine. Рф підробила дані AIS понад 80 суден, аби порушувати санкції. URL: https://usm.media/rf-pidrobyla-dani-ais-ponad-80-suden-aby-poruszuvaty-sankciji/ (дата звернення: 24.06.2024).
Веб-ресурс: Front news. Зростання загрози: Росія заважає GPS-зв’язку кораблів у водах Румунії. URL: https://frontnews.eu/ua/news/ details/67009 (дата звернення: 10.04.2024).
Веб-ресурс: Укрінформ. Росія «глушить» сигнал GPS у Криму, що загрожує цивільній авіації. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-crimea/2668923-rosia-glusitsignali-gps-u-krimu-so-zagrozue-civilnij-aviacii.html (дата звернення: 11.04.2024).
Веб-ресурс: Інформаційне агентство УНІАН. В атаках на GPS суден у Чорному морі ймовірний «російський слід». URL: https://www.unian.ua/world/2078349-v-atakah-na-gps-suden-u-chornomu-mori-ymovirniyrosiyskiy-slid-zmi.html (дата звернення: 11.04.2024).
Веб-ресурс: сайт громадського об’єднанян «Український мілітарний центр» MILITARNYI. «Перекриття» Керченської протоки: Росія не сповістила через NAVTEX. URL: https://mil.in.ua/uk/news/perekryttyakerchenskoyi-protoky-rosiya-ne-spovistyla-cherez-navtex/ (дата звернення: 10.04.2024).
Кримінальний кодекс України: Закон України від 05.04.2001 р. № 2341-ІІІ. Редакція від 05.10.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2341-14#Text (дата звернення: 10.04.2024).
Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки морського судноплавства 1988 року, ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 17.12.1993 р. № 3735-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_220#Text (дата звернення: 10.04.2024).
Статут Організації Чорноморського економічного співробітництва, ратифіковано Законом України від 19.03.1999 р. № 526-XIV, редакція від 25.06.2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_009#Text (дата звернення: 10.04.2024).